fredag 27. juli 2018

Familietur 21.07. - 24.07.

Vi satte kursen sørover igjen, mot Dovre og Gudbrandsdalen. Målet denne gang var Hunderfossen Familiepark, der vi skulle møte yngste sønn med familie.
De var på vei nordover fra ferie i sør Sverige, og vi ble enige om å møtes ved Hunderfossen. Yngste barnebarn på snart seks år, hadde ikke vært der tidligere. Vi var der med eldstemann på fjorten, da han var sju år.
 Godværet følger oss fortsatt, men det er for tørt og en smule for varmt. For oss er det for så vidt ikke noe problem, men tenker på alle som venter på nedbør til avlingene sine. I tillegg er det stor brannfare blant annet i denne delen av landet.
Bildet over og under er tatt da vi passerte Dombås.

Mange bobilturister på veiene i juli, med både store og små doninger. Flotte, nye veistrekninger i Gudbrandsdalen. Med tunneler og broer.
Milene går raskt unna.
 Fant en fin plass for bilen på campingplassen ved Hunderfossen. En stor camping med strømplass til 300 bobiler/vogner. Vi sto plassert nær toglinja, og skvatt til da det første godstoget passerte, samtidig som det tutet.
De fleste persontoget stoppet på Hunderfossen, og de laget lite støy.  Det passerte noen flere godstog i den perioden vi sto der, men nå var vi forberedt  og hørte dem lenge før de passerte.
 Neste morgen startet alle med frokost i/utenfor bilen hos oss. De unge bodde i ferieleilighet på Segelstad, 8 km lenger sør. Var ikke ledige hytter på Hunderfossen til dem.

Fant ei lita prinsesse i parken.

Vi tilbrakte mange timer i familieparken, og avsluttet med middag i Trollrestauranten. Alle var slitne etter en lang, varm og vellykket dag. Det var godt å komme tilbake til bilen for oss to, og sikkert like deilig for de andre å slappe av i den fine leiligheten om kvelden. Der ventet også to hunder på lufting og selskap.
 Neste morgen pakket vi sammen og kjørte for å møte de andre på Segelstad Bad. Et flott badeanlegg, med både utendørs og innendørs basseng med sklier og annen moro for liten og stor. Vi hadde det trivelig sammen med bading et par tre timer.  Lunsjen denne dagen ble burger m/tilbehør,
kjøpt i kafeen i anlegget.

Vi to bestemte oss for å kjøre innom Moelv og hilse på min søster om ettermiddagen. De unge ble igjen for å bade ei stund til, før de startet på hjemturens siste etappe. Vi tilbrakte et par fine timer i Moelv, før vi også startet på turen nordover igjen.
 Det var fortsatt veldig varmt, Derfor fristet det ikke med flere timer i bil opp Gudbrandsdalen. Løsningen ble å kjøre over Ringebufjellet
og Venabu mot Folldal.

Det var ganske fullt på de to campingplassene vi passerte på fjellet. Valget var da enkelt. Fricamping på et egnet sted. Vi måtte kjøre et stykke før vi fant en plass. Det sto bobiler og vogner på alle tilgjengelige steder over fjellet.  Vi valgte en rasteplass der det sto to campingvogner fra før. Jeg har vært litt skeptisk til fricamping. I alle fall til å stå alene på en øde plass. Her var det flere, og det føltes litt  tryggere.
 Godt og luftig på fjellet, men fortsatt ganske varmt. Det ble kortspill og å høre på radio om kvelden. Koselige aktiviteter det.
 Neste morgen bestemte vi oss for å ta oss tid til en fjelltur, før vi fortsatte turen hjem. Godværet følger oss, og turen opp fjellsida ble fin. Flott utsikt i alle retninger over fjellheimen.

Undertegnede tok turstavene med, da et kne er litt kranglete for tida.

Turen fortsatte gjennom Folldal og opp mot Hjerkinn. Passerte et skilt der det sto "Sjokoladelåven."
Ble ikke stopp der denne gangen, men kanskje neste gang?
Så fristende ut i alle fall.
Nå meldte sulten seg, og vi stoppet på en utkjørsel etter at vi hadde passert det høyeste punktet på Hjerkinn. Det er slitsomt å kjøre når det er så varmt. Derfor tok vi oss tid til en liten times siesta på senga før vi startet på siste etappe hjem. Det er jo slike fordeler man har når man kjører bobil.

Vel hjemme igjen skyet det over, og det regnet litt om kvelden og neste dag. Så kom varmen tilbake. I dag har vi hatt den varmeste dagen på de 26 årene vi har bodd her. Målte 32,1 grader på et varmeste i løpet av dagen. Det er mye når man ikke bor ved sjøen eller på fjellet. Varmen blir veldig intens.
Det ser ut til å bli flere slike dager framover.  Forhåpentligvis ikke fullt så varme som i dag.