Innlandet/østre del av SørNorge sto for tur denne gangen. Vi kjørte fra Trøndelag i overskyet vær. Valgte veien over Kvikne til Alvdal gjennom «Flåklypaland», og videre sørover Østerdalen. Første overnatting ble Koppang Camping. En rolig og fin camping med romslige bobilplasser. Rent og ryddig sanitæranlegg. Plassen ligger like ved Glomma, et stykke unna hovedveien.
Neste morgen fortsatte vi, med Kongsvinger som mål. Det ble lunsjpause på Elgstua, Elverum. Vi kjørte en mils vei forbi Kongsvinger. Der fant vi en koselig plass ved et lite vann, Sjøstrand Camping. Sola varmet godt, så det ble grilling på ny gassgrill om ettermiddagen. Det var en del støy fra veien, som ødela litt for idyllen. Dette til tross, vi koste oss. Rent og fint sanitæranlegg her også. Ingen oppmerkede plasser, så fritt fram til å stille seg der man ønsker. Skrått terreng på store deler av plassen, så lurt å ha nivåklosser tilgjengelig. Vi slapp å bruke klosser, men ikke mange flate plasser å oppdrive.
I Halden hadde vi planlagt å prøve campingen oppe på Fredriksten Festning. Vi snirklet oss opp alle bakkene dit i varmen. Der var det nesten helt fullt, og veldig varmt med stillestående luft. Etter litt tenking og en telefonsamtale til Bakke Camping en mils vei sør for Halden, kjørte vi dit. Den ligger ved sjøen, der det er litt mer luftig. Ikke så mange døgnplasser, men noen få var det. Det ble en fin ettermiddag og kveld der, med rusletur i sjøkanten. På dette stedet har vi Sverige både øst, sør og vest for oss.
Neste dag bestemte vi oss for å flytte oss til bobilparkeringen på Sauøya i Halden sentrum. Vi brukte GPS og fant fram til riktig sted, nesten. Dårlig/ingen merking gjorde at vi måtte spørre om hjelp til slutt. Veien så ut til å stoppe ved en silo, men vi skulle altså kjøre rundt på baksida av den viste det seg. En ok plass å stå. Strøm og vannslange tilgjengelig. 150,- pr døgn. Det sto noen biler der da vi ankom. Plassen nærmest sjøen oppe på platået var ledig. Der var det fin utsikt mot indre havn/sentrum, så der plasserte vi oss. Etter hvert fant vi ut at det og var et par plasser helt nede på kaikanten også. De ble opptatt i løpet av kvelden. Varmt og deilig vær fortsatt, men ei lita regnskur kom etter hvert.
Kvelden gikk med til et besøk på Kongsten Fort, som ligger på en liten høyde i gangavstand fra gamlebyen. Fortet ble oppført i 1682-85, også en del av det samme festningsanlegget. Galgeberget heter opprinnelig høyden det ligger på. Fordi det var byens rettersted, der byens lovløse måtte bøte med livet for bøddelens hånd.
Minigolfbanen på campingen er den fineste vi noen gang har sett. Vel verdt å ta turen innom den, om man er på de kanter. Man ser jo lett hva det er inspirert av. Sanitæranlegget på plassen benyttet vi oss ikke av det knappe døgnet vi bodde der, så det kan vi ikke uttale oss om. Vi tømte doen, og det anlegget var OK.
Etter begivenhetsrike dager bestemte vi oss for å kjøre så langt som mulig hjemover. Søndag morgen, og lite trafikk gjorde at milene forsvant raskt bak oss. En mils vei sør for Dombås ligger Toftemo Turiststasjon og camping. Der har vi overnattet tidligere, og vet det er bra. Derfor ble det nok et besøk her.
Etter frokost neste morgen startet vi på siste etappe på denne turen. Vi tok en lengre stopp på Hjerkinn på Dovrefjell. Der er det nylig opprettet et nytt utsiktspunkt mot fjellet og isbreen Snøhetta, Viewpoint Snøhetta. En bred sti på en og en halv kilometer er etablert opp dit. En stor parkeringsplass, med informasjonstavler og toaletter m.m. befinner seg ved startpunktet. På toppen er det et hus, med en hel glassvegg mot utsikten. Der kan du benytte en stor kikkert til å se etter moskus, og ta fjellene i nærmere øyesyn.
Tur inn til Kongsvinger neste dag, før turen fortsetter sørover. Festningen ble hovedmålet vårt. Først tok vi en kort stopp ved den vakre stasjonsbygningen ved Kongsvinger jernbanestasjon.
På festningsområdet vandret rundt og fikk med oss interessante historiske fakta. Festningen ble anlagt 1673 til 1784. Den har aldri vært beleiret eller erobret. Likevel har den vært av stor strategisk betydning for forsvaret av det sydlige Norge. En av bygningene på festningen er nå omgjort til hotell, Festningen Hotel & Resort.
Turen fortsatte videre langs riksveg 21 til Ørje og etter hvert Halden. Veldig mye skog og svingete veier på strekningen, før vi kom til Ørje. Få/ingen plasser å stoppe for en rast. Ikke en strekning med mye turisttrafikk heller kanskje? I Ørje fant vi en stor plass, der vi tok en pause med litt mat. Varmt i dag også.
I Halden hadde vi planlagt å prøve campingen oppe på Fredriksten Festning. Vi snirklet oss opp alle bakkene dit i varmen. Der var det nesten helt fullt, og veldig varmt med stillestående luft. Etter litt tenking og en telefonsamtale til Bakke Camping en mils vei sør for Halden, kjørte vi dit. Den ligger ved sjøen, der det er litt mer luftig. Ikke så mange døgnplasser, men noen få var det. Det ble en fin ettermiddag og kveld der, med rusletur i sjøkanten. På dette stedet har vi Sverige både øst, sør og vest for oss.
Neste dag bestemte vi oss for å flytte oss til bobilparkeringen på Sauøya i Halden sentrum. Vi brukte GPS og fant fram til riktig sted, nesten. Dårlig/ingen merking gjorde at vi måtte spørre om hjelp til slutt. Veien så ut til å stoppe ved en silo, men vi skulle altså kjøre rundt på baksida av den viste det seg. En ok plass å stå. Strøm og vannslange tilgjengelig. 150,- pr døgn. Det sto noen biler der da vi ankom. Plassen nærmest sjøen oppe på platået var ledig. Der var det fin utsikt mot indre havn/sentrum, så der plasserte vi oss. Etter hvert fant vi ut at det og var et par plasser helt nede på kaikanten også. De ble opptatt i løpet av kvelden. Varmt og deilig vær fortsatt, men ei lita regnskur kom etter hvert.
Vi fant mye vakkert å se på i Halden. Ruslet rundt et par timer i byen, besøkte et kunstgalleri og avsluttet med deilig Fish and Chips på Havna restaurant.
Fra sentrum har man flott utsikt til Fredriksten Festning. Byggingen av festningen ble påbegynt i 1661, og den er oppkalt etter den dansk/norske kongen Fredrik III. Festningen ble beleiret hele seks ganger, men aldri inntatt. Sveriges kong Karl XII falt ved Fredriksten.
Bildet over er lånt fra Internett.
Saugbruksforeningen er en norsk papirfabrikk i Halden. I dag eies den av Norske Skog. Firmaet ble startet i 1859 som et aksjeselskap. Eierne var skogeiere langs Haldensvassdraget, som ville samarbeide tettere. Norske Skogs Saugbruks er i dag en av verdens største og mest moderne produsenter av satinert magasinpapir (papir med glanset overflate). Alt tømmeret som tidligere ble fløtet på elva, kommer nå hovedsakelig med tog.
Saugbruksforeningen er en norsk papirfabrikk i Halden. I dag eies den av Norske Skog. Firmaet ble startet i 1859 som et aksjeselskap. Eierne var skogeiere langs Haldensvassdraget, som ville samarbeide tettere. Norske Skogs Saugbruks er i dag en av verdens største og mest moderne produsenter av satinert magasinpapir (papir med glanset overflate). Alt tømmeret som tidligere ble fløtet på elva, kommer nå hovedsakelig med tog.
Morsomt skilt på en vegg ikke langt fra bobilplassen.
Etter to netter i Halden flyttet vi oss et kort stykke, til Fredrikstad. Der valgte vi å bo på campingplassen Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad. Et lite stenkast fra gamlebyen, og rett ved siden av Kongsten Fort. Etter som vi er interessert i gammel historie, var dette midt i blinken for oss. Fortsatt varmt og fint vær. Ganske fullt også på denne campingen, men de greide å finne en plass til oss.
Etter å ha etablert oss, gjorde vi oss klare for tur til gamlebyen. Gamlebyen i Fredrikstad ble grunnlagt i 1537. Den er Nord-Europas best bevarte festningsby. Mange av bygningene eies av Forsvaret, og leies ut til forskjellige formål. Husbonden avtjente rekruttskolen her I 1972. Kasernen han bodde i står der uforandret.
Vi hadde flaks. Det var et stort bruktmarked og yrende liv der denne dagen. Mangt å se, oppleve og kjøpe. Deilig lunsj ble det i det gamle kulturhusets restaurant. Senere på dagen tok vi sundbåten tur/retur. To minutter hver vei. Sundbåtene er gratis, går uavbrutt, med flere anløpssteder. Vi tok den korteste ruta, kan umulig bli kortere. :)
Båten går blant annet til øya Isegran, der en sesong av NRK- serien Anno ble spilt inn. Den er også en del av festningsanlegget. Det ble ikke tid til å besøke andre sida av sundet denne gangen. Må ha noe til gode til senere besøk.
Kvelden gikk med til et besøk på Kongsten Fort, som ligger på en liten høyde i gangavstand fra gamlebyen. Fortet ble oppført i 1682-85, også en del av det samme festningsanlegget. Galgeberget heter opprinnelig høyden det ligger på. Fordi det var byens rettersted, der byens lovløse måtte bøte med livet for bøddelens hånd.
Kongsten fort ble på folkemunne kalt «svenskeskremne» den tiden da hovedfokus var å unngå invasjon fra svenskene. Fortet var i kamp med svenskene i 1716 og 1814.
Minigolfbanen på campingen er den fineste vi noen gang har sett. Vel verdt å ta turen innom den, om man er på de kanter. Man ser jo lett hva det er inspirert av. Sanitæranlegget på plassen benyttet vi oss ikke av det knappe døgnet vi bodde der, så det kan vi ikke uttale oss om. Vi tømte doen, og det anlegget var OK.
Et voldsomt regnvær passerte over oss om natta. Det var så kraftig at det var umulig å sove. Vi sto opp i femtida, pakket og vendte nesen nordover.
Etter begivenhetsrike dager bestemte vi oss for å kjøre så langt som mulig hjemover. Søndag morgen, og lite trafikk gjorde at milene forsvant raskt bak oss. En mils vei sør for Dombås ligger Toftemo Turiststasjon og camping. Der har vi overnattet tidligere, og vet det er bra. Derfor ble det nok et besøk her.
Etter frokost neste morgen startet vi på siste etappe på denne turen. Vi tok en lengre stopp på Hjerkinn på Dovrefjell. Der er det nylig opprettet et nytt utsiktspunkt mot fjellet og isbreen Snøhetta, Viewpoint Snøhetta. En bred sti på en og en halv kilometer er etablert opp dit. En stor parkeringsplass, med informasjonstavler og toaletter m.m. befinner seg ved startpunktet. På toppen er det et hus, med en hel glassvegg mot utsikten. Der kan du benytte en stor kikkert til å se etter moskus, og ta fjellene i nærmere øyesyn.
Med jevne mellomrom langs stien passerer du store steinheller, med inskripsjoner som forteller om utviklingen i landet fra lenge før Kristi fødsel og fram til i dag.
Vel hjemme etter en seks døgn følte vi oss tilfreds med alle de gode, vakre og interessante opplevelsene på turen.
Nå skal vi på telttur med barn, svigerbarn og barnebarn før neste tur.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar