torsdag 9. mai 2019

Langhelg i "Tigerstaden" - Oslo

Vi har hatt en fin langhelg i Oslo, med tog som transportmiddel til og fra. Ingen bobil denne gangen.  Det var kaldt da vi dro torsdag morgen. I høyere strøk hadde det snødd litt.
Dette var vår tredje langhelg i Oslo. Hver gang ser vi oss ut steder vi har lyst til å besøke. Vi går, og tar trikken. Gode sko er et "must".

I Oslo var det også kaldt, og litt vind. Bare 2-3 plussgrader fra morgen av, og ikke mer enn 10-12 på det varmeste på dagtid. Heldigvis var det oppholdsvær og mye sol. Vi var godt kledd, så det gikk fint.
På denne turen var Vigelandsparken et av målene. Vi har vært der en gang for mange år siden, så det var på tide å friske opp minnene litt. Vi tok også turen innom Vigelandsmuseet.

På vei hjem fikk vi med oss vaktskiftet ved slottet. Til tross for kalde dager var det mye vakkert å se på. Tulipanbedene ved slottsparken og blomster i og ved Studenterlunden.
Neste dag vandret vi mot det nye og omdiskuterte Munchmuseet. En merkelig bygning, som dominerer bra i området. Ikke så pen nå, men kanskje bedre når alt er ferdig? Vi synes den ødelegger for Operaen som ligger rett foran. For lite luft i mellom to betydningsfulle bygg, etter vår mening. Bak Munchmuseet ligger den nye bydelen, Sørenga. Vi passerte gjennom der, og fortsatte videre til gamlebyen.

I gamlebyen kikket vi på ruinene av den gamle klosterkirken, og besøkte et lokalt marked. Jeg kjøpt en liten tomatplante av lille Tilian. Den overlevde togturen hjem, og har det bra i kjøkkenvinduet nå.

Hjemturen gikk via Grønland, som vi besøkte mer grundig på forrige tur.
Neste dag var det gamle Munchmuseet vårt første mål. Kun en liten utstilling der nå, etter som det snart stenger for godt.
Vi fortsatte til Botanisk hage, som ligger like ved. Det var høst sist vi var der.  Nå var det helt andre vekster som dominerte.

Bruktmarkedet i Birkelunden på Grūnerløkka måtte vi ha med oss denne gangen også. Mye artig å observere og kjøpe der.

Etter flere timer med lange vandringer rundt i byen var det godt å slappe a på hotellrommet om ettermiddagen.
Togturen hjem var rolig og fin. Sola lyste opp det vakre landskapet på Dovre.
Hjemme hadde det snødd mye i løpet av helga. Heldigvis var snøen borte igjen, da vi kom hjem mandag kveld.